top of page
  • Foto van schrijverHenri Marinus Grunbauer

Timmerman JJ Grünbauer vertrekt uit Duitsland richting het westen op zoek naar werk

1873

mei

7 Op deze dag waren mijn broers Hans, Wolfgang, Michael, mijn zuster Babeth, Friedrich, Lösel, Schlossen en Weber uit Schwabach gekomen om mijn verjaardag en tevens mijn afscheid van Nürnberg te vieren. Ook Johann en de kleine Lohna waren er bij. Wij waren erg vrolijk en om s'avonds 8 uur namen wij afscheid. Zij vertrokken per trein naar huis.

8 Per trein vertrok ik naar Würzberg alwaar ik om 23u aankwam en nachtlogies vond in café Weichandt.

9 's Middags 2 uuur vertrokken via Veitshöchheim, Thüngersheim, Retzbach, in Karlstadt overnacht. Verder naar Mülbach, Wiesentahl, door de Spessart naar Steinbach, Lohn. In Laufach geslapen. Aschaffenburg over Stockstadt naar Selingenstadt en weer overnacht in Bengel. Naar Offenbach bij Frankfurt, verder naar Bingen (hier overnacht) Koblenz, Köln, Düsseldorf, Duisburg.

opmerking vertaler: Een timmerman trekt in werkkledij door het Land! "Ein Wandersmann"

18 Tot Wezel alwaar aangekomen op 18 mei.

19 Werk aangenomen in Wezel en al s'middags begonnen te werken.

juni

19 Na een maand opgehouden met dit werk en per boot naar Rotterdam vertrokken.

20 Nog op de dag van aankomst aan boord gegaan van het Hollandse schip "Rio de la Plata". Kapitein: P.Rohmers om mijzelf voor te stellen en om werk te vragen.

21 Op deze maandag aldaar werk gekregen, aan wal logies gevonden bij weduwe: Beemgroote. Hotel Beierse Hof tot en met 19 juli.

juli

19 Voorgoed aan boord van deze Bark (zeilboot) gekomen, aangemonsterd als scheepstimmerman en op 5 uur s'morgens van Rotterdam vertrokken.

?

28 in Nieuwe sluis voor anker gegaan, daarna de Noordzee en het kanaal doorkruist (Laveren)

Augustus

10 Heerlijk weer op zee.

19 Nog steeds bij mooi weer eiland Madeira in zicht.

26 Eiland St. Antonius gepasseerd.

September

1 Equator bij prachtig weer gepasseerd.

22 's Morgens half vijf komt de storm op.

26 Tot in de middag van deze dag zonder onderbreking. Zo om half drie wordt het rustiger. Na twee uur steekt de storm weer op, heftiger en blijft tot op 1 oktober 's morgens om 2 uur.

Oktober

1 Dezelfde dag tegen de avond 5 uur komt de loods aan boord.

2 's morgens 8 uur anker geworpen in Monte Video.

P.S.

September

24 Ik wordt zodanig gewond dat ik tot op 2 oktober de kooi moet houden. En wel kwam er een breker overboord die mij omwierp, waarbij een ronde vijl (rattestaart) waarmee ik aan het werk was, door mijn neus geboord werd. 67 dagen duurde de reis van dit zeilschip van Rotterdam naar Monte Video.

December

22 Complete lading ontvangen voor New York.

25 Op de tweede kerstdag 's morgens 4 uur onder zeil gegaan. India wind (oostelijk) met wel vrij harde wind.

29 Voor de wind gevaren tot 's morgens 7 uur

30 dan een milde..... (waarschijnlijk een typhoon) die spoedig eindigde 's middags om 12 uur. Koers noord-oost half noord, bij de wind gelegd oost-noord-oost.

34 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Het dagboek van zeeman Johann Grünbauer

Johann Jakob Grünbauer (7-5-1847, Katzwang (D) / 2-1-1886 Rotterdam), was scheepstimmerman van beroep. Hij liet 1 zoon na bij zijn vrouw Elizabeth Ponse (5-10-1855/19-8-1943) in Rotterdam, Henri Jacob

bottom of page